Wednesday, September 7, 2011

Beberapa Hari Sebelum Raya...



Sebenarnya nak cerita tentang persiapan raya, tapi rasa macam ketinggalan pulak sebab orang sume dah sibuk cerita open house sana sini, aku baru nak taip entri persiapan raya. Heh!

Tapi biarlah. Belog aku, ye tak?


27 Ramadhan:

Projek aku n adik, buat kuih raya. Tak de lah susah mana sebenarnya. Yang penting basic 1 butter dan 1 telur kuning. Gula, tepung gandum dan jagung tambah men agak-agak je. Pastu tambah lah nestum, cornflake, milo, kismis ikut suka hati. Acuan dan topping ikut kreativiti sendiri. So satu hari pagi ke malam dapatlah 5 jenis kuih raya resipi sendiri...


Gambar hiasan je dulu ye. Gambar kuih nanti aku upload dengan resipi sekali.



28 Ramadhan:

Sebab rumah mak dah renovate baru, aku pun eksaited nak tuka almari baru yang dah kembang dek banjir dulu. So seharian tu keje aku kembur kain baju, buang mana yang patut, sedekah yang still cantik tapi tak muat, yang lebih kemas balik dalam gobok baru...



29 Ramadhan:

Pepagi tu aku tolong ayah aku jual daging lembu. Jadi cashier je, tapi penat lah jugak 2 jam dok berpanas. Nasib baik seekor je yang ditumbangkan...



Ni lah dia car boot sale!



Balik rumah, memasak untuk jamuan berbuka pulak. Tak de invite orang kampung, adik beradik ayah aku 14 orang datang pun dah tak muat rumah.



Juadah berbuka, rendang ayam kampung


Pulut periuk kera




Selain tu ada pisang masak lemak, labu masak air, urau, ikan goreng dan air kelapa.

At da same time, menyibuk kacau orang buat lemang. Dari 200 batang buluh, hanya 80 je yang jadi lemang sebab semua dah kepenatan termasuklah aku...



200 batang buluh untuk lemang

Kelapa untuk lemang, sponsor dari kebun mak cik

Adik dan daun pisangnya

Basuh buluh untuk buang miang

Part paling susah, masukkan daun pisang dalam buluh

Finally...

Malam tu lepas basuh periuk, mop lantai, cat rumah, sibuk sediakan barang untuk juadah hari raya pulak. Memang penat tak hengat, tapi tu lah kenangan. Sekian, Selamat Hari Raya semua! Next post, gambar raya.





Thanx for reading 







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...