Friday, October 5, 2012

Nikah Outfit



Hello Oktober! Cepatnya masa berlalu... Kita cerita straight to the point ye. Karang kalau nak rancang2 ayat, memang tak berupdate lah blog ni.

Jom buat review, cerita tentang baju nikah saya. Baju dibeli untuk hantaran pertunangan. Awal gila beli, 2 tahun lepas. Kain lace je, masa tu belum femes kain sifon ni. Kira lace saya ni old fashion la. Tapi kalau nak sifon, sediakan je lah duit 6-7 ratus sepasang, kan? Ni saya rembat pakej paling murah.

Perempuan: 4 meter satin + 2 meter lace
Lelaki: 4.5 meter satin + samping songket
Total: around RM 200 (cheapest package at Jakel).

Hantaran bertunang

Dah last minute nak kawen baru saya hantar tempah. Sebab? Nak tunggu latest fashion. Tapi tak de pun, at last kurung moden jugak. Tu je yang sesuai untuk nikah. So korang tak yah le pening2 pikir design baju nikah. Kurung moden atau kebaya labuh je sesuai tuk nampak sopan. Biar baju simple, pastu tambah lah accessories lace, beads, 3D flower, etc.

Memula hantar tempah pada mak sedara tapi dia jahit kurung moden dah macam kurung pahang (besar, tak fit!). Kain saya buat bersusun di lutut. Total lost: Rm 37 for me dan RM 40 untuk baju melayu hubby. Dah out of time, saya malas nak suruh mak cik tu alter kecikkan baju tu. Saya hantar alter di JB je.

Sebelum alter --> besar!

Next, saya beli kain sifon 4 meter di Jakel untuk veil, shawl dan niqab (kain penutup muka). Eceli shawl tu sesaja dibuat panjang so that yang lelebihnya boleh dibuat niqab. I malas nak buat asing2. Lost RM 10 x 4 = RM 40.

Shawl + niqab

Next, hantar jahit manik pada baju dan veil di Labis (Kak Arabella Adi). Ada balance2 lace tu aku suruh dia tampal di kain dan veil. Upah jahit veil, shawl dan tampal manik di veil, baju dan kain tu around RM 150. Murah. Recommended!

Lepas alter dan tampal lace + manik

Lagi apa ya? Oooh samping songket hubby! Kami tak pakai yang Jakel bagi tu. Konon2 nak ikut trend, hubby beli songket yang retis dok pakai sekarang ni. Samping songket yang colorful tu. RM 300 di pesta konvo UTM. Kalau kat Angsana tu dah ribu2. Oooh tu mungkin bagus kualitinya... But, who cares??

Lagi? Kasut tak yah ceritalah. Aku pakai kasut hantaran tunang, hubby lak pinjam kasut kawan dia.  

Kasut hantaran

Nak tahu total cost outfit nikah, kiralah sendiri. Sesiapa nak sewa pun dialu-alukan. Baru pakai 2x (nikah + berinai rumah mak). Ini hasilnya...

Nikah 07.07.12 (entri nikah)

 Berinai 07.09.12 (entri berinai)



Thanx for reading

9 comments:

  1. Cantiknye baju...hb faveret sy.cantek3. :)

    ReplyDelete
  2. 2 taun lepas bli.. Smelah gan sy.. Rsenya sy pun bt kurung moden gak kot.. Huhu.. Salam perkenalan.. :-)

    ReplyDelete
  3. hi..if nak sewa niqab shawl n accessori atas kepala tu je boleh ke?

    ReplyDelete
  4. cik anon, niqab tu bersambung sekali dengan shawl. yang ada cuma inner neck dan shawl + niqab dan veil. accessories tu mak andam punya...

    ReplyDelete
  5. Salam..agk2 samping songket hsbnd nk jual x??rase berkenan lak n mmg cri tu

    ReplyDelete
  6. Salam...samping songket hsbnd agk2 nk jual x??

    ReplyDelete
  7. hi sy bminat nk sewa sampin .. mcmna nk contact

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...