Tuesday, May 24, 2011

Dulu PTPTN, Sekarang PLKN


Dulu aku pernah cakap dengan Mr.F yang aku tak nak mengundi. Tapi dia cakap, "Scholarship nak, undi tak nak. Mana boleh..." Nak mengundi apanya kalau asik menyusahkan aku je! Dulu PTPTN (entri ini), sekarang PLKN pulak. 
Masa aku kat Matriks Tangkak dulu, aku dapat panggilan PLKN. Kena tangguh lah. So aku pun try call talian hotline yang dia dok gebang2 kat TV tu. Dari pagi ke malam, ke pagi balik, nan adooo jawapannya. So aku pun buat surat penagguhan. Setel lah kononnya. Sampailah berita baru-baru ni.

Golongan berusia 35 tahun mungkin ikuti PLKN: Abdul Hadi 



2011/05/20

SEREMBAN: Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara, Datuk Abdul Hadi Awang Kechil tidak menolak kemungkinan ada golongan berusia sehingga 35 tahun akan berada di kalangan pelajar lepasan sekolah untuk mengikuti Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) pada masa depan. 

Beliau memberi amaran remaja yang cuba melarikan diri daripada menyertai PLKN hari ini berkemungkinan besar akan berhadapan dengan situasi yang kurang menyenangkan itu pada masa hadapan.

"Peruntukan akta menetapkan, mereka akan tetap dicari dan dipanggil untuk menjalani PLKN sehingga mereka berusia 35 tahun," katanya kepada pemberita selepas melawat kem PLKN Seri Perkasa di sini hari ini.
Katanya, nama mereka tidak akan dipadamkan, sebaliknya akan dicari oleh polis jika gagal melaporkan diri selepas dipanggil mengikuti latihan. 

Abdul Hadi turut memberi ingatan kegagalan melaporkan diri akan menyebabkan mereka menerima hukuman untuk membuat kerja-kerja kemasyarakatan tetapi selepas tamat hukuman, mereka akan tetap dikehendaki memasuki program itu. 

"Sejak program ini dimulakan pada 2004, seramai 9,000 orang gagal melaporkan diri dan nama mereka sudah diberi kepada pihak polis. Kes mereka juga dirujuk kepada Peguam Negara. Peguam Negara membuat kata putus, untuk memanggil mereka semula," katanya. 

Beliau berkata, tahun ini merupakan kali pertama nama-nama yang gagal melaporkan diri dahulu dipanggil semula dan buat permulaan, 500 orang telah dipanggil.
 
Katanya, beberapa pembaharuan dibuat untuk kumpulan kedua PLKN yang sepatutnya melaporkan diri pada Mac tetapi ditunda sehingga 15 Mei untuk membolehkan mereka menerima tawaran memasuki universiti tempatan atau ke tingkatan enam. 

Pembaharuan ini membolehkan mereka yang dipanggil tidak perlu memasuki kem dahulu dan kemudian memohon penangguhan kerana ini membazirkan masa dan wang ibu bapa serta kerajaan. 

"Di pihak kerajaan, kita akan dapat menjimatkan wang elaun, dobi, kos pakaian, gunting rambut dan makanan," katanya. 

Mulai tahun ini, katanya, pelatih PLKN akan menggunakan pakaian seragam celoreng jenis baru yang lebih selesa dan segak berbanding pakaian lama yang menggunakan bahan yang tidak begitu sesuai dengan cuaca panas di negara ini. - BERNAMA


Aku bukan nak mengelat. Kalau umur belasan dulu, memang aku minat camping2, kem2 ni sume. Tapi katakan aku grad umur 27 tahun, plus married, tak kan aku nak pergi lagi geng ngan budak sekolah kot. Camne ni? 
Tak kisah lah kau nak buat baju kain kapas ke, kain sutera ke, aku tetap tak nak!!! Beranak tetiap tahun sampai umur aku 35 pun aku sanggup.

Pastu aku try call PLKN tuk tanya hal yang sebenar, heh masih sama macam dulu, tak dapat pun. 


Baik tak payah bagi contact number. Bengong!

Kesimpulannya, aku tak nak mengundi. Bak kata seseorang, sume harga barang naik. Jom turunkan 'diorang' dulu, baru harga barang turun. Jom!




Notakaki: Entri bukan entri politik, hanya luahan hati aku. Lagi satu nape tulisan aku all caps kat atas tu, aku pun mushkil...

5 comments:

  1. and how would you know pulling them down would decrease all the increase? just curious.

    ReplyDelete
  2. Never know. Tapi bukanlah bermaksud saya sokong pembangkang, cuma tak puas hati dengan goverment sekarang je. Mungkin lebih tepat, turunkan PM, baru harga barang turun.

    ReplyDelete
  3. aku sokong ko bai. part yg bawah tu.hehe...

    ReplyDelete
  4. Kerajaan skrg dah sewel...idea sume nak menyusahkan rakyat.

    Yes, "rakyat didahulukan"!

    ReplyDelete
  5. Terima kasih kengkawan atas sokongan anda. Undilah saye ye =P

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...