Friday, August 19, 2011

Sebait Doa Hari Lahir






Terima kasih Ya Allah untuk usia yang telah Engkau berikan. Terima kasih Ya Allah untuk setiap rezeki yang Kau kurniakan. Terima kasih Ya Allah untuk setiap cubaan yang Kau turunkan. Terima kasih Ya Allah untuk bakat dan ilmu yang Kau anugerahkan. Terima kasih Ya Allah atas segala takdir yang Kau tentukan. Sesungguhnya terlalu banyak yang telah Kau berikan kepadaku, dan terlalu sedikit pengabadianku terhadapMu.

Kau tetap menerima walau terkadang aku alpa dan lupa, tersilap dan khilaf menafsir makna setiap kurniaan dan dugaan. Ampunilah aku tika ku merintih nasibku dihadapanMu. Aku hanyalah hamba yang dhaif lagi lemah dan hanya kepadaMu tempatku mengadu. Adakalanya aku kurang kesabaran, goyah keimanan, juga hampir terikut bisikan syaitan. Namun dengan limpahan kasih sayangMu, Kau menarikku kembali jauh dari kesesatan.

Dalam usia begini, aku ingin menjadi lebih dekat denganMu Ya Rahman. Dalam usia yang makin jauh ini, aku ingin lebih merinduimu Ya Rahiim. Dalam semakin meniti usia ini, aku ingin sekali menyambut panggilan KaabahMu Ya Al Malik.

Ya Allah, berkatilah dan tambahkanlah amalanku di saat bertambahnya usiaku. Aku memohon kepadaMu kenikmatan yang berpanjangan, sihatkanlah badanku, sihatkanlah pendengaranku dan sihatkanlah penglihatanku. Ampunilah segala dosa-dosaku, sucikanlah hati ini dengan taubat kepadaMu dan teguhkan hati ini agar sentiasa taat kepada perintahMu.

Jadikanlah kehidupan ini sebagai ladang, moga di akhirat kelak dapat ku mengutip hasilnya. Jadikanlah sebaik-baik umurku dan sebaik-baik amal pada penutupnya. Hulurkan kepadaku bijaksana agar mampu ku terus berbakti sehingga tiba masanya Kau menjemputku pergi. Sesungguhnya sebaik-baik hariku adalah saatku bertemu denganMu.

Jadikanlah kuburan ku setelah berpisah dengan dunia, sebaik-baik tempat tinggalku. Luaskan liang lahatku dan rahmatilah saatku menghadap saat hisabMu. Tetapkanlah kakiku di atas titian shirathMu dan pimpinlah aku agar dapat ku menitinya dengan tenang dan tanpa cela. Selamatkanlah ku dari kesusahan hari kiamat dan ku memohon pemberianMu yang paling besar agar memasukkan ke dalam syurgaMu, tempat yang aman. Amin Ya Rabbal Alamin... 




Credit: Diolah dari Sumber






Thanx for reading 







2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...