Sunday, December 9, 2012

Kota Kinabalu: Day 3


Dah lama peram entri ni, harini aku publish ye. Third day, pagi2 kami dah bangun (subuh di sini 4.44 pagi), breakfast dan bersiap je Jesselton Point (JP). JP adalah jetty sebelum bertolak ke mana-mana pulau untuk island hopping.

Pintu gerbang Jesselton Point

The best part about our hotel is the great location. Dekat dengan Suria Sabah, Pasar Filipina dan juga Jesselton Point. Hanya 5 minit berjalan kaki. Di JP, ada banyak travel agency yang menawarkan pakej island hopping. Kebanyakan agensi publish harga yang sama je.

So biasalah bila dengan lelaki ni (hubby), dia malas nak survey2. Padahal kami datang tu pukul 7.30 pagi tak ramai orang pun. Tak payah nak beratur panjang, so sepatutnya kami boleh survey harga tetiap kaunter! Tapi hubby kata semua harga sama, jom amik dekat agensi paling dekat dengan pintu masuk. Persatuan Bot Pantai apa ntah. Nah harga tak de diskaun langsung. RM23 untuk 1 pulau, RM33 untuk 2 pulau, RM43 untuk 3 pulau. Plus RM7.20 tax untuk dan RM3 duti setiap pulau. Another RM10 untuk snorkling mask dan RM10 untuk safety jacket. Dan ini adalah harga per person!

Bila dah bayar, dia suruh tunggu, katanya bot sampai pukul 8.00 pagi. Haaa tu la hubby nak cepat sangat, konon boleh sampai pulau awal la. Aku yang dah bosan menunggu ni pergilah survey di kaunter lain walaupun kemungkinan harganya lebih murah dan boleh membuatkan aku menyesal. Memang betul pun! Ada agensi tawarkan RM18 instead of RM23 untuk 1 pulau. Plus sewa safety jacket nya lebih murah, RM5 je! Nah u guys, agensi tu adalah Agora Travel Agency (if im not mistaken), kaunternya di tengah2. Sobs kami rugi RM20, boleh buat beli gelang mutiara air masin satu...



K back to island hopping, kami hanya pergi Pulau Sapi sebab katanya pulau di sana cantik. Pulau Manukan memang aku reject awal2 sebab ramai orang. Tapi sayangnya kat Pulau Sapi ni tak ada water sport. Hmm melepaslah kami nak parasailing. Tapi its ok, hubby pun kata dia tak nak sebab mahal. Aku tak kisah je, sebab aku dah naik sekali dulu...




Kalau dengan hubby ni, aku tak takut sangat nak snorkling jauh2 pun. Dulu masa pergi dengan girlfriends, siap upah tour guide untuk tunjuk tempat banyak ikan. Cuma sayang kali ni dah tak dibenarkan beri ikan makan, plus aku tak ada underwater camera. Tapi pandai2 la aku siat2 roti letak dalam botol dan sorok dalam safety jacket. Berenang macam biasa nak bagi ikan makan.


Balik dari island hopping around 3pm, kami solat jamak dan terus cari keluar cari makanan. Dari pagi asik alas perut dengan cereal, biskut dan roti je... Harini diner berhampiran Pasar Filipina gak, tapi warung biasa. Walaupun beratap canvas je, tapi inilah tarikan dan keunikan KK. Kalau di Melaka, habis dah kedai ni semua dipindah masuk dalam bangunan. Bila sewa kedai bertambah, harga makanan pun bertambah la. Lepas tu bangunan tu ada syer dari Ketua Menteri. Tiap2 bulan collect income. Ooops!


Dari 2 tahun lepas aku datang, inilah menu yang sama. Mee goreng dan bakso. Plus avocado juice. Rupanya kat sini jus tu diorang buatkan ice-lended. Dengan sebiji buah dia masuk dalam tu. Memang heavenla... Patut lah batuk aku makin teruk!

Bye for now. Btw, ni je gambar kami berdua . Sedih!





Thanx for reading

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...