Thursday, August 29, 2013

Raya Pertama 2013

Salam. Tak pernah-pernah menaip entri pepagi buta. Sementara masih ada mood raya, nak cerita tentang sambutan raya tahun ni. Kalau tak, berlalu macam tu je...

Perbezaan raya Melaka vs Segamat adalah...

1. Di Segamat, aku balik kampung semua dah tersedia. Langsir, cadar, sarung kusyen, kadang2 karpet pun dah siap mak ganti. Tingkap, longkang sume dah siap ayah aku sental. Tapi di Melaka, semua dibuat sehari sebelum raya. Aku lah mangsanya sebab cuti lama sebelum raya. Ehhh ni bukan merungut ye.


Salah satu persiapan di Melaka, kacau dodol. Hubby kanan sekali.

2. Malam raya, ada orang bertakbir ke rumah pada di Melaka. Tapi di Segamat tak ada pulak, cuma ada Marhaban sepanjang Syawal.


Takbir di rumah mak cik

3. Pagi sebelum sembahyang raya, seawal 6.30 pagi masing-masing yang on the way ke masjid dah singgah ke rumah orang kampung hanya untuk bersalam. Aku yang ter-bersiap lambat ni rasa gabra pulak sebab semua orang dah cantik-cantik. Tak pernah tengok situasi macam ni. So pepagi bangun tidur je mood beraya dah on. Kalau sebelum ni, mood beraya tu on hanya bila dengar orang bertakbir je.


Dengan ipar dan biras. Kiri dan kanan sekali masih available

4. Jemaah di Masjid Bukit Baru, Melaka sangatttt ramai! Penuh dan sesak seluruh masjid dengan jemaah lelaki dan perempuan. So sehari sebelum raya, mak cik aku dah warning suruh datang awal untuk dapat saf depan. Itupun aku hanya dapat saf ke-5. Di Segamat, hanya kurang 20 orang jemaah perempuan. Saf bahangian lelaki pun tak penuh. Kenapakah??


Abang ipar sebagai imam solat raya tahun ini

5. Di Segamat, selepas sembahyang raya ada sesi bermaafan dan photoshoot. Tapi di Melaka, tak sempat semua tu! Lepas balik sembahyang, rumah kami dah diserbu sedara-mara. Maklumlah, ayah mertua aku ni anak sulung. So kenduri pagi raya pertama tu dia booked sampai raya bila-bila.


Kenduri di rumah mertua

6. Selepas kenduri, kami beramai-ramai terus beraya ke rumah sedara-mara di belakang rumah. Rutin mereka setiap tahun. Kalau di Segamat, kami main hentam je raya mana-mana dulu. Tak de rutin-rutin ni. So pening sikit la, dan banyak clash dengan orang lain.


Sepupu sepapat hubby

7. Banyak sangat open house di Melaka. 1 rumah sampai 2 kali open house. Rumah mentua aku dan abang long aku tu buat 2x open house. Satu mini untuk sedara-mara, satu lagi besaran untuk sedara-mara dan kengkawan sume. Fuhh... Aku yang penat.


Salah satu balang kuih cantik kat umah mak cik. Hehe.

8. Kesimpulannya, beraya di Melaka memang meriah tapi aku penat. Perasaan pula memang berbeza bila tak dapat beraya dengan mak abah. Kalaulah aku dapat bawa mak abah sambut raya kat Melaka, mesti double happiness!!

Malam raya pertama jumpa mak sekejap di tepi highway, sebelum mak berangkat ke Perak.


Jumpa mak, adik dan si budak bucuk Daniel

Bersambung di entri raya kedua...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...