Thursday, October 10, 2013

First Anniversary Getaway: Bukit Bendera

Dah baca tentang our Getaway for first day? Nah ini sambungan untuk hari kedua. Memang lokasi tak dirancang. On the way dari cruise ke carpark aku wasap kawan ku Insp Radzy tentang lokasi best di Penang.

Dia suggest beberapa tempat dan salah satunya Bukit Bendera. Aku pun tak sure apa ada di Bukit Bendera dan on the way ke sana pun aku masih was-was, best ke idak agaknya Bukit Bendera ni? Ah, on GPS dan hentam je.


Untuk pemegang MyCard, akan diberi diskaun ye. Student, senior citizens atau kids layak dapat harga lebih murah. Btw, masa beratur beli tiket naik cable car ni, sepupu aku call dan wish Happy Anniversary. Wah terharu! Terus masukkan nama dia dalam list untuk dapat souvenir dari aku.


Tips1: Bawa makanan dan tikar naik ke atas, so boleh lah berpiknik. Sebab tak banyak pun aktiviti yang boleh dibuat di atas tu selain melihat pemandangan Pulau Pinang dari atas.


Tips2: Beli souvenir di atas Penang Hill lebih murah dan banyak pilihan berbanding di kaki bukit Penang Hill. Tapi kena pandai2 pilih kedai juga lah.


Di atas tu, ada beberapa tempat boleh dilawati seperti Owl Museum (RM10/adult, RM5/child), naik buggy mengelilingi lereng bukit bendera, ukir inai dan bergambar dengan haiwan liar.


Bergambar dengan haiwan di sini Cuma RM10! Murah ye, so tak nak lepas kan peluang. Tapi kalau bergambar dengan parrot rasa membazir je duit tu, so cabar diri bergambar dengan ular. Walaupun aku sebenarnya penggeli reptiles terutamanya cicak, so ular ni lagi lah geli geleman. But yes, I did it!


Di atas puncak Bukit Bendera, ada masjid, kuil dan tokong. Kebetulan kami melawat ketika azan Zuhur, so sempatlah solat di sana. Then ke kuil yang penuh dengan patung2 dewa. Setiap patung tu hubby suruh aku ambil gambar. Nanti balik dia nak search sejarah disebalik nama dewa2 tu.



Membaca bukan setakat sejarah Islam, tak kisahlah sejarah agama atau budaya mana2, is hubby’s hobby. Tapi aku kagum sebab dia ingat setiap yang dibaca, tak macam aku yang 'memory low' ni. Lepas tu cerita kat aku. Aku angguk je. Vinayagar, aku pun lupa dah apa ceritanya.



Seterusnya balik ke hotel yang dah booked dalam pakej yang sama, Flamingo Hotel. To be continue...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...