Friday, January 18, 2013

Review: Doorgift (Bacaan Solat & Terjemahan)


Hari Jumaat ni, nak syer satu idea. Syer pahala pun iya juga.

Sekarang ni ramai orang selalu bagi Yaasin sebagai doorgift. Kalau dekat Mydin, sekeping RM1 untuk naskah paling kecil. Soalannya, berapa ramai orang akan gunakan Yaasin yang kita beri?

Salah satu mungkin sebab naskah yang kecil, tulisannya pun kecil. So mereka prefer guna Yaasin mereka sendiri yang of course tulisannya lebih besar dan jelas (selalu mak cik pak cik lah).

Soalan lain, berapa ramai yang faham setiap maksud bacaan dalam solat? Sedikit info untuk dikongsi:


Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud
Berapa ramai orang yang mendirikan solat, tetapi yang di perolehi hanya penat dan letih, kerana mereka itu lalai dalam sembahyangnya.

Ketahuilah solat adalah ibadah utama yang akan dihisab terlebih dahulu di akhirat oleh Allah SWT, berbanding dengan amalan-amalan yang lain. Sekiranya solat seseorang itu dalam keadaan sempurna, maka barulah dihitung pula amalan yang lain. Oleh itu, langkah awal bagi mendapatkan kekhusyukan dalam menunaikan solat adalah dengan membaca bacaan solat dengan baik (Khusnul Qori’ah), berusaha untuk memahami dan mengerti bacaan dalam solat termasuk ayat Al-Quran yang dibacakan itu, terutama sekali Al- Fatihah, gerakan dalam solat dan maknanya (Tafakhum). Ini kerana bacaan-bacaan dalam solat mengandungi banyak makna yang halus yang patut difahami oleh orang yang melaksanakannya.


So apa kata kita bukukan pula bacaan dalam solat dan terjemahannya sebagai doorgift. InsyaAllah bermanfaat. Sekarang dah ramai syarikat printing yang boleh accept custome order macam ni.

Sebenarnya terjemahan solat ni adalah salah satu doorgift wedding saya. Tapi lambat untuk dikongsi di sini until saya dapat request dari B2B blogger sha. Kalau sesiapa nak, boleh email saya. Free je... Siap doa pengantin, bacaan solat, doa wuduk, azan dan doa azan, zikir harian dan wirid. Semua ada terjemahannya. 


Boleh email siti.norbaidurah@gmail.comKorang ni tolong lah rajin sikit, aku dah bagi email ni, tolong email aku dulu, senang aku terus reply dan attach file tu. Penat aku nak copy paste email korang n compose mesej. Hehe aku ni kan pemalas. Kadang2 pelupa.

Credit to Prof Wan Azelee yang mengumpulkan segala doa dan terjemahan.





Thanx for reading

9 comments:

  1. Nampak nama sha la.Sangat berguna dear.Terima kasih banyak3 taw. Sha kongsi2 ngan family.InsyaAllah boleh proceed dgn idea ni utk salah satu doorgift. :)

    ReplyDelete
  2. @s h a

    Tu la, letak nama tapi terlupa nak letak link sha haritu...

    ReplyDelete
  3. betul tue. tp bg buku2 camni klu time wedding, tak brp nk praktikal sbb takut terpijak2.. tp, niat tu baikkan.. insyaAllah, Allah bantu.. :)

    ReplyDelete
  4. azura.. sangat bagus ur idea.. betol terase dengan tiap kate kate tu, susah nak dapatkan kekhusyukan bile kita tak tahu maksud kan.. kalau dija bagi alamat nanti zura hantar kan boleh, nak la :) semoge azura murah rezeki ye..amin

    ReplyDelete
  5. @izfanora

    aah sebab tu saya limitkan untuk orang2 terdekat dan sedara-mara yang datang waktu nikah. waktu sanding, I just bagi belah lelaki n kawan rapat je. Dekat non muslim I tak bagi...

    ReplyDelete
  6. @khadijah

    Boleh dija. Hantar je request kat email ye. Boleh belajar sama-sama... saya pun dulu waktu kelas solat sekolah rendah selalu tido... dah besar ni tak tau maksud solat. huhu

    ReplyDelete
  7. assalam..bleh emelkan ke pokokkelapa86@yahoo.com

    thanks so much

    ReplyDelete
  8. Nk softcopy bole?
    Emel bicaraCinta8892@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...