Saturday, May 19, 2012

Koleksi Soalan Interview (Permohonan Nikah)

Hari Rabu lepas, saya telah jayanya di interview di Pejabat Agama Kulai. Eceli saya redah je, tak sempat nak stadi dulu. But Alhamdulillah all went well. Nak share story ni sikit, cerita saya di interview.

Ustazah: Nanti awak kena balik Segamat jugak ni uruskan. Kat sini awak hanya boleh interview je. Ke awak nak interview kat Segamat sekali?

Saya: Interview kat sini je lah ustazah. At least settle 1 bab.

Ustazah: Ok awak isi borang interview ni dulu. Saya tunggu di bilik interview ya.

Di form tu ada tertulis soalan yang bakal ditanya. Soalan lain tu ok, tapi bila saya terpandang soalan munakahat dan tanggungjawab suami isteri, terus nebes. Rasa nak pulang balik borang tu dan balik stadi dulu. Tapi... tapi... ntah tawakal je lah.

Soalan-soalan lain adalah:

  • -      Mengucap 2 kalimah syahadah beserta maksudnya
  • -      Membaca Al-Fatihah, surah lazim (saya kena baca 3 Qul)
  • -      Doa Qunut / tahiyat awal / tahiyat akhir
  • -      Munakahat (soalan senang: rukun nikah)
  • -      Jenis-jenis air
  • -      Tanggungjawab suami isteri (saya cerita general je)

Selain soalan yang ditanya kepada saya, ada beberapa lagi soalan favourite yang sering ditanya sewaktu interview.

Contohnya:

  • -      Rukun Islam
  • -      Rukun Iman
  • -      Rukun Sembahyang
  • -      Membaca Selawat
  • -      Toharah
  • -      Mandi wajib
  • -      Jenis-jenis darah

Itu sahaja, jangan lupa study ya. Bukan untuk interview je, tapi untuk pengetahuan & apply dalam kehidupan seharian. Pesanan untuk diri sendiri juga. Good luck ya B2B sekalian!





Thanx for reading







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...