Showing posts with label Birthday. Show all posts
Showing posts with label Birthday. Show all posts

Wednesday, October 9, 2013

First Anniversary Getaway: His Besday Cake

Kalau korang pernah baca entri sebelum ni, aku memang suka surprise kan hubby sempena besday dia. Dari kami bertunang hingga kawin. But this time, dengan aku sekali surprise.



Ok sambungan entri day 1 dan night 1, ini cerita day 2. Bila kami keluar bilik, ada memo di letter box kami. Wow rupanya mereka notis yang kami datang sini untuk rai besday hubby! Walaupun tujuan yang sebenar-benarnya untuk rai anniversary kami, tapi macam lah diorang tahu kami nikah pada besday hubby kan.



So kami call untuk reservation. Selepas confirm masa dan tempat untuk claim besday kek, kami pergi breakfast di pool dahulu. Again, makanan di sini memang varieties. Puas hati dapat makan semua.



Then, kami berjalan2 dulu ambil angin laut di deck teratas sambil menunggu makanan turun ke perut. Hihi sebab sekejap lagi nak claim besday kek pula.


Dan inilah kek besday nya! Kecik je tapi sedap MasyaAllah! Dah katanya prepared by a Chef, specially for us besday boy kan. Sukalah dia..!



Last check out is 12.00 noon tapi kami around 11 am dah check out. Banyak destinasi lain pula. To be continue...




Tuesday, October 8, 2013

First Anniversary Getaway : Penang Cruise Day 1


Ni cerita tentang anniversary kami yang pertama, hari yang sama dengan besday hubby ke 31 tahun. Ye, tua dah dia. Seperti entri sebelum ni ada bagitahu yang kami akan ke atas laut, eceli kami naik cruise! Superstar Libra Cruise.

Dah lama aku teringin nak naik cruise, so bila hubby offer ke Penang ni rasa macam bulan jatuh ke riba! Tapi ini hanya percutian bajet, bukan lah cruise mewah macam dalam filem tu. Alhamdulillah dapat lah merasa tidur dalam cruise sehari semalam. Nanti aku conclude kan apa yang aku rasa tapi sekarang nak cerita itinerary kami dulu.

Kami bertolak dari Melaka pukul 7.00 pagi dan sampai di Penang jam 1.00 petang. Beratur di Jeti untuk naik feri dan sampai di pulau dalam pukul 2.00 petang. Sepanjang beratus kilometer tu, hubby drive sorang je. Lebiu lah! 


Sampai di pulau, kami terus menuju ke Jeti Swettanham. Walaupun belum boleh cek in, tapi kami nak usha2 dulu, nanti senang nak mencari. Alhamdulillah, dari Melaka ke Penang semua tak de lah aku sesat marat hasil bantuan GPS dan kawan aku, polis di Penang.


Lepas dah tahu lokasi jeti dan tempat untuk parking, kami berjalan2 cari makanan dulu. Jauh juga kami ke Queensbay Mall, kawan aku tu suggest makan dekat kedai penjaja di tepi laut. Agak jauh juga dari Jeti, tapi syukur tak jem. 


Aku pesan char kuey tiaw peberet aku. Aku tak minat sangat laksa penang ni, so hubby pesan untuk dia satu je. Laksa yang sampai, perghh cair berminyak. Ish berdosa betul aku mengutuk dalam hati, bila dah makan sesudu, rasa sedaaaaaappppp nya!!!! Jauh beza dengan laksa penang yang ada kat negeri lain. Memang resepi diorang ni menderhaka betul, tak sesedap di Penang!


Lepas dah kenyang, terus nak mencari masjid. Kami cari masjid berdekatan Jeti je, Masjid Keling Kapitan. Segarkan muka, solat jamak dan refill air, terus kami ke Jeti sebab jam hampir pukul 5.00 petang. Saja nak datang awal sebab sebenarnya aku takut di tipu oleh ejen. Manalah tahu juga ada masalah2 lain timbul. Hihi paranoid betul kan.


Kami cari carpark bersebelahan Jeti, RM5 semalaman. Siap ada pagar yang hanya dibuka pada waktu-waktu tertentu (aku terlupa), so take note. Manalah tahu tetiba korang salah timing nak ambil kereta, pagar pula berkunci.


Sepanjang aku berjalan kaki ke  Jeti, ada banyak travel agensi yang menyediakan perkhidmatan cruise, samada di Penang sahaja atau ke Krabi, Thailand. Di kaunter cruise, aku cuma tunjuk IC sambil hati berdebar. Again, paranoid sangat. Takut data kami tak di-key in lah. Takut ada extra charge lah. Macam-macam. Haha. Tapi Alhamdulillah, all went smoothly.


Kami di beri Access Card di mana kad ini digunakan sepanjang berada di atas cruise. Nak beli barang, masuk spa, semua swipe kad ini je, nanti masa cek out baru di kira semua. Sebelum masuk ke cruise, kad Access diperlukan, IC kami diambil dan disimpan, bag di scan oleh Kastam.


Walaupun kapal ni tak berapa mewah, tapi dekorasi dalamnya macam hotel 4 ke 5 bintang juga lah. Tapi bilik kami, tak ler sampai 4 ke 5 bintang. Kami ambil bilik paling murah je. In fact, memang travel agency ni sediakan cheapest room untuk percutian bajet ni.




Ok to be continue...



Wednesday, September 11, 2013

26th Birthday


Siang harinya kami berjalan beraya ke Seremban dan Tampin. Berkonvoi 4 kereta. Baliknya berpecah lah semua, hanya 2 kereta menuju ke rumah mertua. Aku n hubby sampai dulu, akak ipar aku lambat juga, mana lah dia menyinggah.

Lepas sampai rumah, hubby hilang. Wah I smell something. Tapi tak pe lah tak nak mengharap, nanti tak ada apa2, aku yang kecewa.

Aku dok depan tengok TV. Tup tup kak ipar aku balik. Anak-anak buah aku masuk sambil ucap ‘Happy Birthday Muksu’. Haaa kan dah kantoi. Mesti ada apa-apa ni, diorang dok wish. Tu yang aku get ready juga ni, kot2 ada celebration apa2, baik aku mandi dulu. Haha berangannya Ya Allah...

Lepas mandi, tengok akak ipar aku tengah prepare sate sume bagai. Kek nya tak kulihat lagi. Tak pe, naik bilik solat dulu lebih afdal.

Lepastu hubby panggil ajak makan sate. Hmm layan kan aje. Dalam pada tu, masih cuba pujuk hati, kot-kot memang sate semata, aku tak nak keciwaaaa... Tapi tangan ni capai handfon, manalah tahu nak ambil gambar kek. Tahun lepas tak dapat ambil sebab memang betul2 surprise...

Turun bawah, lampu padam (macam tahun lepas), so aku dah agak dah. Aku pandang kiri (sebab dulu kek dari luar rumah belah kiri), tapi tetiba akak ipar dan anak buah aku dari kanan (bilik abg apis) sambil nyanyi lagu besday. Haha tergelak aku tengok kak ipar aku ni, sporting abis!






So makan-makan, sambung gi belakang rumah ada openhouse, balik tidur. Hadiah besday dah dapat awal dulu, dah rasmikan pun. Ni ha hubby bagi beg kain brand Samsung.




Btw ini kek dari labmates untuk besday girls bulan Ogos. Kreatif juga ye beli kek Secret Recipe buat macam ni. Boleh makan semua flavor. Tengoklah betapa rakusnya diorang. Ya diorang, bukan aku.





Btw TQ untuk hubby, family dan labmates. Bukan kek atau hadiah yang jadi ukuran, tapi ingatan dan doa korang. Cukuplah sekadar besday wish dan doakan yang terbaik untuk kami. (Tapi dah orang nak bagi, amik je lah kan. Rezeki jangan ditolak ;P ) 




TQ hubby!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...