Tuesday, August 7, 2012

Malam Berinai: Part 1

Today is 7th! Alhamdulillah, its been a month since we get married. Yeay! But I owe u the wedding reviews. Baru cover majlis nikah je. So sorry.

Hari ini kita cerita majlis berinai pula. Majlis bermula pada pukul 10 malam, selepas bacaan tahlil. Alhamdulillah hujan renyai2 dari petang nikah dah berhenti. Kalau tak, habislah perancangan saya nak berinai outdoor. Tapi halaman rumah agak lembap, but its ok lah, nasib baik tak lecak sangat.


Ketibaan pengantin lelaki dimeriahkan dengan bunga api yang dibawa dari pihak mereka. Memula mereka kata ada 6 das bunga api roket, tapi bila das kedua dah terus berhenti. Terus saya confuse, dah boleh keluar rumah pergi menyambut hubby ke tak ni? Ke nak tunggu 4 das lagi?

Sepupu dah get ready nak berbalas tembakan bunga api dari pihak kami pulak. Tapi ayah kata nanti dulu, masa sanding baru pasang. Sebab kesian pula diorang ada 2 das je padahal kami punya berpuluh2 das macam bunga api nak sambut tahun baru! Nanti obvious sangat perbezaannya. Tunggu punya tunggu, kompang pun dah dipalu, saya pun keluar je sambut hubby dan terus ke pelamin di gazebo.


Beberapa minit bersanding dan semua kamera tertumpu pada kami, bunga api dari pihak kami dipasang. Dan2 tu juga semua orang (dan kamera masing2) tertumpu pada bunga api pula. Ces kami pengantin dipinggirkan! Kesian kami tak boleh nak tengok bunga api yang meletup di atas sebab dihalang oleh atap gazebo.


At last kami laki bini dok bergosip je lah atas pelamin sementara menunggu pertunjukan bunga api habis. Masa inilah hubby cerita, rupanya bunga api yang dibawa tu masuk angin sebab tak balut dengan plastik. Patut lah dari 6 das jadi 2 das je. Lepastu meletup pun macam nak tak nak je. 


Pertunjukan bunga api mengambil masa kira2 3 minit. Credit untuk pasukan kompang sebab pandai berhenti bila pertunjukan bunga api bermula, dan sambung semula berkompang bila pertunjukan habis. Bermacam2 lagu yang diorang nyanyikan. Nasib baik tak hujan lagi sekali.

Majlis diteruskan dengan acara merenjis. Eceli saya nak elak acara2 merenjis sebegini, cukuplah dengan hanya bersalam. Tapi kuasa makcik pakcik semua lagi kuat, tak terlawan! Tapi kami elakkan penggunaan beras untuk merenjis. Yela, kan tak elok dok buang2 beras, macam membuang rezeki pulak kan. Hanya inai, bunga rampai dan air mawar.


Tapi saya seronok sebab ramai betul sanggup naik atas gazebo tu sebab nak menginaikan kami. Macam2 kerenah. Dengan yang menangis, melawak, yang melatah pun ada.





Sampailah giliran ayah untuk berinai kan kami. Ada satu isyarat rahsia yang ayah nak sampaikan pada saya. Konon2 bersalam dan cium pipi ayah, padahal ada sesuatu yang saya bisik ke telinga ayah...

To be continue at part 2...





Thanx for reading







5 comments:

  1. salam,

    ezira here. terkejut saya.tgh dok belek2 blog...terjumpa blog u.then perasan your husband mcm familiar sgt2.hidayat, my ex-schoolmate in malacca. kirim salam dgn dia ya.tahniah u berdua:)

    ezira.
    ezira17@gmail.com

    ReplyDelete
  2. @mommykaseh

    ooh ye ke?? x-skulmate sekolah mana ya? ok nanti saya sampaikan. thanx sudi singgah blog ni...

    ReplyDelete
  3. akak..follow la sy..sy still new.. blog akak sweet sgt :)

    ReplyDelete
  4. aka.. follow la sy...sy still new.. blog akak sweet sgt.. :)

    ReplyDelete
  5. @thira thira adie

    InsyaAllah thira... nway thanx sudi singgah n follow

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...