Monday, February 28, 2011

Cinta Sesuci dan Sesegar Ros Putih

Assalamualaikum




Nak gelak dulu. Miahahaha. :-D Tak tahu nak fikir tajuk pe. Entri ni nak cerita tentang hantaran dari Mr. Fiancee. Hantaran darinya bewarna hijau dan dihiasi bunga ros putih. Ros putih tu membawa makna kasih sayang yang berpanjangan. (Majalah Pengantin, Mac 2011).

Hantaran putih sebab ring holder yang dah dibeli awal2 adalah bewarna putih, so kalau boleh warna hantaran pun tak nak lah berbeza sangat dengan ring holder tu. Mr. Fiancee tanya aku, putih lawa dengan warna ape ye? Aku cakap, hijau kot. Biar nampak fresh dan natural. The rest is history. Pergi kedai pilih bekas, bunga, riben, bla bla bla bla dan siap! Masa amik hantaran dari kedai, ramai jugak lah puji cantik dan nampak segar. Aku pun puas hati. 

Tapi hantaran ni jadi colourful dan kecantikan nya tenggelam sikit bila dah dicampur aduk dengan warna-warna lain. Ramai sangat yang nak sponsor nya.... Its ok orang nak sponsor, tapi biasalah orang laki. Bukan nak amik tahu sangat pun. Bila orang nak sponsor, ok terima je. Bukan nak bagitahu tema hijau putih ke pe. Pastu bukan nak beli extra reben ke ros tu tambah2 kat hantaran yang disponsor. Biar lah nampak seragam sket. Kalau tak, inilah hasilnya. Hantaran yang colourful.


From him
 
Ring holder dari Lovely Lace. Interested? Call me.

Untuk negeri Johor, duit adat adalah sebanyak 1% dari jumlah hantaran dan duit tu tak ditolak dari hantaran. Contoh kalau hantaran 10k, duit adat adalah sebanyak RM100. So nanti bila sampai masa nak bagi duit hantaran, jangan kau bagi RM9900 pulak sebab ko ingatkan dulu kan dah bagi RM100. Oh no no no no! Duit RM100 tu burn beb! Hahahaha. Eh aku gelak, tapi aku seyes ni. Duit tu burn. RM100 yang diberi tu macam simbolik duit hantaran korang la...


Bunga rampai. Duit adat, untuk negeri Johor

Sireh junjung sebagai kepala adat

Telur. Adat untuk meminang
 
Untuk nikah, aku pilih kaler pearl white. Beli siap-siap dan terus bagi sebagai hantaran. Senang! Aku beli kain ni masa promotion kat Jakel. Beli sepasang baju perempuan, dapat sepasang baju lelaki dan kain songket.  Jimat! Tapi, bila dah beli barulah aku dapat info yang kain Jakel ni tak berapa bagus. Banyak tailor akan tanya dulu, kain ni beli dari mana. Kalau dari Jakel, diorang tak nak amik sebab susah nak gunting + jahit. Kalau kain kat Nagoya ok. Tapi tengok la harganya beb... Kat Nagoya mahal sangat, x mampu pulak.


Organza dan satin untuk nikah

Telekung

Kasut nikah

Jam dan pen Parker

Selebihnya adalah makanan. Semuanya disponsor. Terima kasih banyak-banyak. Buat susah-susah aje. Nanti kawin sponsor lah beg ke kasut. Perfume pun ok jugak. Hehe.


Butter cake

Kek kukus

Kuih bakaU
Buah-buahan

Gula-gula

Coklat
 
Tapai

Puding buah

Banyak betul makanan yang diberi. Puas hati dapat rasakan kat semua sedara-mara. Belajar dari kesilapan dulu. Dulu lepas dirisik aku terus tertidur penat. Huhu kantoi. Eh tertidur ok, bukan tidur. Penat tau! Pastu buah tangan yang Mr.Fiancee bagi aku letak je kat ruang tamu. Aku bangun tidur rupenya sorang pun tak usik makanan tu sume. Amboi manje ye nak kene potong-potong hidang dalam pinggan... Tapi jangan jadi cam aku tau! Ralat pulak masa tu tak dapat rasakan kat sedara-mara =(

Lastly, tak kisah lah hantaran colourful ke tak. Yang penting adalah keikhlasan memberi. Aku rasakan semuanya ikhlas memberi sebab semuanya sedap-sedap belaka. Thanx yunk!

                                                                             (¯`v´¯)
                                                                              .`·.¸.·´
                                                                              ¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
                                                                            (¸.·´ (¸.·´ .·´¸¸.·¨

Oklah, bye and gud nite friends!



Notakaki: Hantaran 'Sangkar Cintaku'



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...