Saturday, January 22, 2011

Khurafat

Assalamualaikum!

Ni cerita basi Rabu lepas. Aku dan labmates gi tengok wayang kat Tebrau. Bajet hari Rabu dapatlah murah, rupenye kene RM14 jugak sebab hari Khamis tu cuti umum sempena Thaipusam. So hari Rabu selepas kul 9 malam kira harga mahal la. Tak kesah lah tu. Rancangan awalnya nak tengok Paranormal Activity 2, tapi tup tup diorang ni dah dapat softcopy cite tu. Ade ni elok tersimpan dalam harddisk aku ni ha. Paranormal Activity 1 pun ade. Tapi ntah bilanya aku nak tengok, jangan haraplah! Setakat Paranormal Activity, apelah sangat seramnya... Ok2, aku tipu. Aku takut sebenarnya. 

So berbalik kepada cerita tengok wayang tadi, demi mendapatkan mood seram jugak pada Rabu malam Khamis tu, kami pun tukar la rancangan, tengok lah cite Khurafat. Mula-mula aku malas nak tulis sinopsisnya sebab dah banyak blog2 cerita tentangnya. Tapi karang aku tulis nama Johan, Aisyah dan Anna takut aku sendiri pun tak ingat sape mereka tu. Sinopsis ni ak copy je...


KHURAFAT-Perjanjian Syaitan mengisahkan perjanjian terlarang, persekongkolan antara manusia & syaitan.Satu bentuk penyelewengan yang nyata dalam Aqidah Islam dan amat ditegah dalam Agama.Manusia, disogok dengan nafsu serakah dan dendam membara, tanpa mengira akibat dan bahana, rela membelakangkan Allah untuk memperoleh apa yang dicita walau dengan apa cara, akhirnya hanyut dengan bisikan dan tipu daya syaitan durjana.
Kisah bermula dengan Johan, seorang pemuda yang bekerja sebagai Pembantu Perubatan di sebuah hospital kerajaan. Dia sudah berkahwin dan mempunyai seorang isteri bernama Ayshah. Seawalnya pasangan ini hidup aman & bahagia, namun tanpa disangka ujian melanda di pertengahan jalan, kesan daripada ‘gangguan misteri’ yang berterusan.
Dalam pada masa gangguan-gangguan itu, hadir pula seorang perempuan tua yang tidak Johan kenali namun sering menyapa dan cuba mendekati Johan sewaktu di tempat kerja. Tanda tanya dan trauma yang melanda Johan & Ayshah tidak habis di sana, malah ditambah dengan munculnya bekas teman wanita Johan yang bernama Anna.Walaupun setelah mengetahui Johan sudah berumah tangga dan bergelar suami yang sah pada Ayshah, Anna masih terus mengganggu dan merayu untuk menerimanya semula. Ini menyebabkan Johan bertambah runsing dan bertekad untuk mempertahankan rumah tangganya dengan segala daya.
Tidak lama setelah berkali-kali ditolak cintanya, Anna ditemui mati;bunuh diri. Kematian Anna adalah kemuncak bagi segala siri kejadian misteri yang berlaku dalam hidup Johan & Aishah.

Nak tahu kesudahannya? Saksikan filem ini yang menghantui pawagam mulai 13 Januari 2011. Endingnya memang best sebab unexpected cuma aku tak suka ending camtu sebab... Hero mati! Hukhuk (nangis). Tapi aku ada beberapa persoalan yang sampai naik migrain aku memikirkannya.

1.      Nape kalau cerita seram2 gini mesti gelap2 malam2. Ok, memanglah Cik Han ni selalunya berkeliaran waktu malam. Yang ak tertanya2 ni, perlu ke van mayat tu hantar jenazah Anna waktu malam? Hmm mungkin jauh sangat kampong Anna tu kot...


2.      Pastu background sume mesti nak gelap eh? Ok, nak amik feel. Tapi sampai kat dalam wad dan ofis Johan tu pun gelap? Memang jimat letrik lah hospital tu! 


3.      Aisyah, isteri Johan yang digambarkan dalam cite ni tak de lah berani sangat. Tapi perlukah bangun tengah2 malam kalau dengar sesuatu bunyi? Tido pulak tu dengan tingkap seluas-luasnya terbuka. Saje je nak menjemput Cik Han datang.


4.      Pastu masa scene dukung jenazah Anna. Hmm memang seram la. Tak boleh ke kalau biar je jenazah tu kat situ pastu tahan orang dan mintak tolong. Sebab kawan dia, Man tu pun dah meninggal. Tak kan dukung jenazah Anna tapi tinggalkan mayat Man?


Tapi semuanya boleh dimaafkan sebab cite ni memang seram dan unexpected apa yang akan terjadi. Banyak lah unexpected nya, cite ni saje je nak suh ak pikir dan tambah migrain lagi. Kalau tak disebabkan 4 point yang aku cakap kat atas tu, cerita ni tak akan menarik. Untuk orang yang kurang berani macam aku ni, aku bagi 4/5 star tuk cerita seram Melayu. Walaupun tahu Cik Han tu akan muncul dari mana, aku still nak tutup muka ngan shawl aku jugak! Kesimpulannya, Johan memang smart bila pakai jaket dan Aisyah memang comel bila bertudung cenggitu! Eh, boleh eh kesimpulan cam ni?


Comel dan smart kan? Cakap iye cepat! Ok lah, babai!





pssttt: Ade gak aku tengok blogger tulis sinopsis yang Anna mati gantung diri. Asalkan boleh je... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...