Monday, January 31, 2011

Banjir Oh Banjir

Assalamualaikum

Tak tahu lah nak mula dari mana. Tapi nak minta maaf lah dekat kawan-kawan, sedara-mara terutamanya keluarga belah lelaki sebab majlis terpaksa ditunda. Alhamdulillah, lokasi majlis (rumah abah) tak terjejas cuma terputus hubungan je. Bila Segamat dah dilanda banjir, paling awal pun 2 minggu banjir akan surut. So majlis akan ditunda paling awal pun 2 minggu lagi.

Tak pe lah, ada hikmahnya bila tunda majlis ni. Sebelum ni, labmates aku tak dapat datang. So bila dah ditukar tarikh ni, harap diorang dapat datang lah. Labmates, take note k! Hehe.

Ok lah, aku tak tahu nak buat apa sekarang ni. So kalau ada sesape pun tak tahu nak buat apa, meh baca kronologi fenomena banjir ini.


Sabtu (29/01/2011)

Arini aku dah start cuti. Pagi2 datang lab dulu pastu terus balik Melaka untuk ambil barang yang orang nak sponsor. Boleh jugak aku amik kete aku yang diservis kat Melaka. Hujan sepanjang highway. Sampai Melaka dah pukul 3 dan penat walaupun aku tidur je sepanjang perjalanan.


Ahad (30/01/2011)

Mak cal tanya dekat mana. Dia tak bagi aku balik dulu sebab hujan lebat dari pagi tak berhenti. Ramalan mengatakan hujan akan turun sampai Isnin. So mak suruh balik Isnin petang atau Selasa aja.

Masa tu, tak expect pun akan banjir. Selalunya, hujanlah berapa hari pun umah aku tak akan naik air. Cuma bila banjir besar tahun 2007, air naik kat umah aku sampai paras lutut.

Aku di Melaka dah mula risaukan kenduri pada Jumaat ni. Masuk shopping complex je, hati lega sikit. Bukan sebab leka shopping, tapi sebab tak nampak hari hujan. Bila kuar shopping complex dan nampak hujan masih tak berhenti, hati mula risau balik. Fon pulak kene block kalau nak call kampong.

Ahad malam, mak call bagitahu rumah mak cik sebelah nak mula naik air dan dah pindah barang ke rumah kami.


Isnin (31/01/2011)

Pagi-pagi lagi mak dah call bagitahu umah dah naik air. Mak siap buat lawak, ‘perabot2 banjir dulu yang ruku’ sume dah sujud dah dik!’. Aku tanya tak sempat bawak kuar macam dulu ke. Mak kata tak sempat sebab ada barang-barang jiran tumpang kat depan umah. So bawak kuar perabot diorang dulu barulah boleh bawak lari perabot rumah kami. Kira dah terlambatlah... Tak pe lah mak, nanti adik banyak duit adik buatkan mak rumah 2 tingkat k. Banjir je kita lari naik atas k?

Aku terus call abah pulak. Rumah abah tak terkene banjir. Air cuma naik sampai depan pagar rumah je. Nasib baik. Tapi lain pulak dugaan tuk abah. Lembu dia 5 ekor mati lemas. Tak sempat nak selamatkan sebab air naik mendadak. Patutnya masa hujan tak berhenti semalam, abah dah boleh selamatkan semua ternakan dia, tapi abah sibuk sebab ada pilihanraya di Labis. Tak pe lah, tak de rezeki kami di situ. Tapi abah ada pasang ambai untuk tangkap ikan. Itulah rezeki kami sepanjang musim tengkujuh.

Hari ini jugak abah tanya, boleh tak tangguhkan majlis. Eh mestilah! Dia kesian dekat aku, tapi aku kesian kat dia. Dah tak ada pilihan bah... So bila dah confirmkan dengan belah lelaki, aku terus call pembuat kek, penggubah sireh dan mak andam tuk postpone sume. Alhamdulillah, diorang faham. Terima kasih!

So disini lah aku sekarang (Melaka). Nak balik dah tak lepas. Sedihnya, dah lah sebulan tak balik kampong, nak balik tak lepas lak. Patutnya aku bersyukur sebab terselamat. Tapi tak jugak. Aku nak balik kampong lah!!! Walaupun kat sini dapat tidur atas katil, berair, berletrik, makan sedap-sedap (mak cik aku kat Melaka ni ada restoran) tapi hati aku tetap teringat dekat kampong terutamanya mak.

Rasa nak redah naik bas tapi bas pun tak boleh lalu. Pagi tadi drive pun asik tersalah lorong je. Traffik light hijau aku stop, traffic light merah aku nak jalan lak. Lorong ke rumah mak cik aku pun leh berbabas. Tengok TV pun boleh tembus sampai ke dinding, tapi bila sampai part banjir di Segamat, aku tiba2 terus macam ada magnet tarik, terus dok dekat TV dan kuatkan suara. Dah 80% Segamat tenggelam!

Tapi sekarang aku dah ok. Redha je lah bila kena tangguhkan majlis. Bila difikir-fikir, musibah aku tak seteruk mana. Semalam pak cik aku balik dari kenduri khawin di Tenang. Dia dah nampak umah pengantin, tapi tak lepas nak ke sana sebab air naik. Sedihnya bila ayah pengantin cakap kat pak cik aku, ‘Kalau kau nak balik dulu pun baliklah. Aku nak hantar nasi kat kau pun tak tahu macam mana. Ko jangan risau ye, kalau anak kau kawin, ko bagitahu aku, aku datang...

Iye iye, aku redha. Tapi, rugi! Nak balik main air. Wah, bestnye!!! So aku dah amik keputusan, Khamis ni aku nak redah jugak balik kampong. Tinggal je lah kete kat Tangkak ke pe, nak redah jugak. Yeay!!!

Ni ada beberapa keping gambar yang diambil dari FB sedara aku.  

Rel kereta api. Semua pengangkutan awam terjejas


Masjid

Banjir Kilat di bandar Segamat


Segamat Corner



Segamat Corner, beberapa jam selepas itu



To all my love kat Segamat, take care ya! Dah pernah merasa pengalaman ni, so jadi sedih bila teringatkan apalah yang mereka makan... Paling mewah pun hanyalah bantuan kentang, telur dan suun. Syukur, tapi masih sedih kalau nak dibandingkan apa yang aku ada disini. Aku makan sedap-sedap, tapi mak? Mak, nanti adik balik tolong basuh rumah k?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...